Motorracen is echt een fantastische sport, zowel om te zien als om te beoefenen. Althans, dat is mijn persoonlijke mening. Ik vind het prachtig om de wedstrijden in het WK en de MotoGP te zien en het zelf strijden om een plekje is helemaal gaaf. Omdat het geen alledaagse sport is om te beoefenen, wekt het snel de interesse van mensen en aangezien ik het heerlijk vind om erover te praten en we vele spectaculaire anekdotes hebben over de trainingen, races, de bucketlist en het team, kan dat praten best wat tijd vullen. Ik hoop dan dat het aanstekelijk werkt en mensen graag eens willen komen kijken, het zelf ook gaan beoefenen of ons mogelijk kunnen ondersteunen. Hoe kick is het dat Verhuurcentrum Binnenmaas zelf ook rondrijdt met het You Like Racing logo?
Een interessante vraag die me vaak gesteld wordt is: Ben je er goed in? Al is het altijd lekker om het gevoel te hebben dat iets je goed afgaat, siert bescheidenheid de mens ook. Sowieso zou ik deze vraag net zo resoluut met ‘ja’ als met ‘nee’ kunnen beantwoorden.
‘Ja’ want ik heb al een aardige plank vol prijzen. Ja, want ik zit op de grens tussen het ONK ProCup en de SuperCup en de laatste is de snelste klasse van Nederland. Tijdens diverse buitenlandse events heb ik me zowel tijdens de kwalificaties als tijdens de wedstrijden menigmaal met de Top10 van deze klasse bemoeit waardoor ik vaak genoeg te horen heb gekregen dat ik juist daar thuis hoor. Voor het nieuwe seizoen is de SuperCup licentie aangevraagd en toegekend dus ik mag me volledig deelnemer van de SuperCup noemen. Ja, want onder de ProCup zit nog de SportCup en er zijn ook nog andere nationale competities voor rijders met dezelfde typen motoren welke wedstrijden vaak weer als een opstap worden gezien naar de OW Cup dus naar Nederlandse maatstaven ben je toch meer dan gemiddeld snel. Dus ben ik er goed in?
‘Nee’ want ik ben al 31 keer gevallen, vooraan in de SuperCup wordt, met name op Assen, een stuk harder gereden dan ik kan en daar komt nog bij dat in buitenlandse competities (het Duitse IDM, het Engelse BSB, etc) weer een stuk harder wordt gereden dan in onze snelste klasse. Om van een 1:59 een 1:49 te maken moet je goed je best doen en kan je niet enige rijkunsten ontzegd worden, maar dat gaat iedere enthousiaste ciruitrijder zeker lukken met voldoende training en doorzettingsvermogen. Om van 1:49 naar 1:39 te rijden, moet je echter alle registers opentrekken en er is maar een enkeling die dat gaat lukken, of goed zijn in Photoshop. Ik ben tot nu toe tot 1:46 gekomen, maar het geeft vooral aan dat hoe harder je rijdt, des te moeilijker het zal worden om nog eens een PR te rijden. In het IDM reed de langzaamste deelnemer 1:44 (en zij was een uitzondering…en niet alleen omdat zij als vrouw meedeed) en in het BSB reed de hele Top 20 tussen de 1:36 en 1:38 op Assen. En natuurlijk hebben zij ander materiaal, maar dan hebben we het nog niet eens over de MotoGP en World SBK-rijders gehad. Meestal kies ik voor ‘nee’, maar bovenstaande uitleg geeft maar aan dat je snelheid relatief is en het antwoord op de vraag naar hoe goed je bent, vooral afhangt van met wie je me vergelijkt. En één snel rondje maakt je ook niet direct goed in deze sport.
In het laatste lange wedstrijdweekend rij ik zowel een sprintrace in de ONK ProCup 1000 op zaterdag als de UITERT 4 uur van Assen op maandag. In de kwalificaties bij de OW Cup is het aan te raden er vanaf de eerste meters goed bij te zitten. Mogelijk kom je een paar keer in verkeer te zitten of valt 1 van de sessies (deels) in het water voordat jij je snelle ronde hebt kunnen rijden. Zonder vrije training staan er 2 kwalificatiesessies op het programma om een plek op de startgrid te verkrijgen. In de eerste kwalificatie rij ik de 32e tijd van de 38 deelnemers. In de 2e sessie rij ik naar de 33e tijd en het gecombineerde resultaat levert me slechts de 34e startplek op. In een race waar ik niet verder kom dan een 1:51.1 kom ik tot de 26e plek. In de SportCup had je met deze tijd mogelijk om het podium kunnen strijden, maar in de SuperCup zou je niets te zoeken hebben. Racen is fantastisch, maar ik lijk op dit moment nog niet op een schaduw van mezelf. Het contrast met mijn ervaring in de Endurance race op maandag had echter niet groter kunnen zijn.
Na 4(!) vrije trainingen en 4(!) kwalificaties waarin Leo en ik afwisselend wat dingen uitproberen rijden we een 1:51.4. Het is erg druk op de baan en de snelheidsverschillen zijn groot, maar 1:51 is voor ons allebei geen tijd om trots op te zijn. Het levert ons desondanks een 12e startplek op van de 41 teams. Tijdens de wedstrijd zelf is het aantal inhaalacties ontelbaar. Binnendoor, buitenom, bij het aanremmen, bij het op het gas gaan, op het rechte stuk of midden in de bocht, we snijden door het veld alsof de rest stilstaat. Een enkele keer wordt ik zelf ingehaald, maar dat aantal keren is in 4 uur op een hand te tellen, terwijl ik zeker 100, maar misschien wel 150 inhaalacties maak. We spreken diverse mensen op de paddock die vol ontzag spreken over de wijze waarop ze gepasseerd werden en honderduit vragen over vering, afstelling, type remblokken en het niveau in de OW Cup en gezien onze snelheid zullen wij er wel verstand van hebben, zo lijkt het te leven.
We eindigen trouwens op een teleurstellende 37e plek. Nadat we meer dan 3 van de 4 uur erop hebben zitten krijg ik de zwarte vlag omdat mijn motor teveel geluid zou maken. Het doet vreemd aan nu ik de hele dag geen probleem had en het nu opeens zwarte vlaggen blijkt te regenen. Gelukkig heeft Leo voor de Kawasaki speciaal een extra stille uitlaat laten maken en is er nog voldoende tijd voor een eindklassering bij de beste helft van het veld. Leo maakt na een Code 60 situatie echter dezelfde fout als ik bij de 501 van Assen en stuurt te enthousiast in bij Strubben met een te koude voorband. De snelheid is gelukkig relatief laag en de schade valt mee, maar hij kan niet meer verder. Na terugkomst in de pitbox besluiten we de handdoek in de ring te gooien omdat de race er bijna opzit en er nog wat reparatiewerkzaamheden nodig zijn om terug de baan op te kunnen. Omdat we echter wel tot 98 ronden hebben meegedaan, blijken we toch als 37e opgenomen te worden in de uitslag. Dan maar op de foto met een andere fiets.
Dus wanneer ben je nu snel en doe je het goed? Als je 1:50 doet over een ronde Assen en je bent de snelste van het hele veld en je neemt alle bekers mee naar huis dan zou je kunnen overwegen om een klasse hoger te gaan rijden. Rij je 1:40 en rij je ver achteraan terwijl jij en je team alles hebben gedaan wat in jullie macht lag, dan is de betreffende klasse wellicht te hoog gegrepen. Een beetje simplistisch weergegeven, maar hoe dan ook, je moet wel blijven zitten. Beleef je veel lol aan dit spelletje en ga je heelhuids weer naar huis dan doe je het best goed. Ga zo door! Doen wij ook ;)