Bucketlist

De "bucketlist". Racen is mijn passie. Het zien van races van bijvoorbeeld het WK Superbike en de MotoGP heeft dit gevoel aangewakkerd en sinds ik eenmaal zelf heb mogen ervaren hoe het is om met tientallen motoren tegelijk de eerste bocht in te duiken, weet ik het zeker: dit is de gaafste sport die er bestaat! Als ik zelf eenmaal op een bepaald circuit heb gereden of aan een race heb deelgenomen, kijk ik met nog meer plezier naar de races die daar op het hoogste niveau worden gereden.

En zo ontstond het idee van de Bucketlist. De leden van het You Like endurance team hebben zich als doel gesteld om alle banen waar het WK/MotoGP rijdt, zelf ook tenminste eenmaal van start tot finish te hebben rondgereden. Wanneer ik in mijn snelste ronde ongeveer 12,5% langzamer ben de wereldtop ben ik helemaal in mijn element en worden de meeste psychologische grenzen doorbroken. Dit bereken ik om een doel te hebben (PG), maar uiteraard blijf ik dromen of 10% langzamer niet ook mogelijk is. PG staat dus zowel voor psychologische grens als personal goal.

De 2024 MotoGP kalender ziet er (voorlopig) als hierboven uit en de groene vakjes geven aan waar ik al een rondje heb mogen kogelen…hieronder de WK Superbike kalender van 2024 inclusief de door mij gereden…of (hopelijk) te rijden tijden.

Zie hieronder een paar voorbeelden van de avonturen op buitenlandse banen, maar vraag bij interesse gerust verder, want we kunnen er avonden mee volpraten. Hoe exotischer de baan, hoe lastiger om de motor daar te krijgen of om iemand zo gek te vinden zijn apparaat uit te lenen. De behaalde rondetijden zijn in sommige gevallen dan ook afhankelijk geweest van de afspraken in het geval van schade ;-)

Phillip Island circuit

Mijn meest recente vinkje op de bucketlist gecombineerd met een fantastische roadtrip in het land down under. Je bent bijna een etmaal onderweg, maar dan heb je ook wat. In Australië reed ik op een gehuurde BMW S1000RR.

TRB_0964.JPG

losail Int. circuit

Hier is de horizonverbreding pas echt begonnen. In 2006 waren we we op uitnodiging van Yamaha in Qatar om de nieuwe R6 te testen. Los van de afgeschreven R6 wist ik het zeker, dit is het mooiste dat er is. Zo'n highsider kan gebeuren. 

circuits_93.png

Qatar, 2006

Losail International Circuit - 2:34.124
MotoGP: 1:57.305 Verschil PR: +31,39%
Conclusie: Ga terug naar start!

circuits_4.png

Spanje, 2015

Circuito de Jerez - 1:55.400 (+16,88% tov MotoGP 2015, anno 2023 +18,15%, dus 1:49.999 (PG) = +12,62%)

circuits_13.png

Spanje, 2014

Circuit de Barcelona-Catalunya - 1:54.7 (+12,25% tov MotoGP 2014)

circuits_11.png

Tsjechië, 2007

Automotodrom Brno - not recorded

circuits_102.png

San Marino, 2016

Misano - not recorded

circuits_76.png

Japan, ????

Twin Ring Motegi - NNB

circuits_77.png

Spanje, 2006, 2014

Circuit Ricardo Tormo - Not Recorded

Circuit_Shanghai_2004.svg.png

China, ????

Shanghai Circuit - NNB (MotoGP 2008, 1:59.273)

Wereldkampioenschap Superbike: World SBK vs. NK Supercup 1000

blob

Australië, YL 2017

Phillips Island - not recorded (YL, Leo)

track__ASSEN_svgversion=2017-12-13.png

Nederland, 2015

TT Circuit - 1:46.589 (snelle Ruskenhoek +13,86% tov MotoGP in 2015, anno 2023 +15,23% tov MotoGP, +13,23% World SBK)

track__BRNO_svgversion=2017-12-13.png

Tsjechië, 2007

Brno - not recorded

track__PORTI_svgversion=2017-12-13.png

Portugal, 2011-2013

Portimão - 1:59.159

track__LOSAI_svgversion=2017-12-13.png

Qatar, 2006

Losail International Circuit - 2:34.124

track__ASSEN_svgversion=2017-12-13.png

RACEway laguna seca

Dit ben ik, maar omdat ik liever beleef dan vastleg, is hier weinig beeldmateriaal van. En dat terwijl ik toch 3x deze baan heb bezocht van 2006 tot 2010. Deze corkscrew in California, USA, is minder spannend dan hij eruit ziet, maar wel gaaf. 

IMG-20180202-WA0000.jpg

circuit of the americas

Op een Ducati Panigale van een kennis van een vriend over die baan waar je amper hoeft te remmen zo stijl gaat het omhoog aan het einde van het rechte stuk bij start-finish. Fijnst schakelende motor waar ik ooit mee heb gereden.

circuits_109.png

Argentinië, ????

Termas de Río Hondo - NNB

circuits_101.png

Frankrijk, 2006

Le Mans - not recorded

circuits_107.png

Nederland

, 2016

TT Circuit Assen - 1:46.544 (MotoGP +1-2 sec voor langzame Ruskenhoek +11,43-12,61%)

circuits_115.png

Oostenrijk, 2018

Red Bull Ring Spielberg - 1:37.382 (+15,55% tov MotoGP 2018)

circuits_105.png

Spanje, 2013, 2018

MotorLand Aragon - 2:04.491 (+15,14% tov MotoGP 2018, anno 2023 +15,49%, dus 1:59.999 = +11,32%, tov World SBK +10%)

circuits_32.png

Australië, 2023

Phillip Island - 1:51.201 (MotoGP +26,21%, +22,51% tov World SBK)

estoril-map.jpg

Portugal, 2012

Estoril Circuit - not recorded

Phakisa Freeway ZA.png

Zuid-Afrika, ????

Phakisa Freeway - NNB (MotoGP 2004, 1:33.851)

De snelste klasse ter wereld gebaseerd op productiemotoren.

track__BURIR.png

Thailand, ????

Circuit World SBK - NNB

track__IMOLA_svgversion=2017-12-13.png

Italië, ????

Imola - NNB

track__LAGUN_svgversion=2017-12-13.png

VS, 2007-2010

Laguna Seca - not recorded

track__MAGNY.png

Frankrijk, 2005, 2019

Magny Cours - not recorded, 1:53.632

monza.png

Italië, 2016

Monza - not recorded

Duitsland, 2016

Oschersleben - 1:32.9

circuit de catalunya

Op dit circuit bij Barcelona was ik op mijn snelst. Met 1:54.7 was ik maar 10 seconden langzamer dan het MotoGP middenveld en op de kopman gaf ik minder dan 12% toe. Deze foto van Stefan Bradl uit 2014 geeft echter wel het verschil weer.

DSC00390.JPG

sepang int. circuit

Op een geleende Yamaha R1 van een man uit Sri Lanka. Hij had zelf een nieuwe Ducati Superleggera gekocht, maar had deze 'Big Bang' R1 nog staan. Hij kwam wel elke sessie even kijken of hij nog heel was. Enorm brede en grote baan.

circuits_108.png

Texas, VS, 2015

Circuit Of The Americas - 2:29.886 (+21,29% tov MotoGP 2015 +21,73% anno 2023)

circuits_6.png

Italië, 2019

Autodromo del Mugello - 2:05.268 (+16,38% tov MotoGP 2019, anno 2023 +17,53%, dus 1:59.999 (PG) = +12,58%)

circuits_83.png

Duitsland, ????

Sachsenring - MotoGP: 1:21.225 (+10-20% 1:29.348-1:37.47, dus 1:29.999 = +10,8%)

circuits_104.png

Engeland, ????

Silverstone Circuit - NNB

circuits_114.png

Thailand, 2020

Chang International Circuit - NNB

circuits_75.png

Maleisië 2016/2023

Sepang International Circuit - 2:33.396 (+28,22% tov MotoGP)

KymiRing.png

Finland, ????

Circuit MotoGP - NNB (MotoGP 2020)

kyalami_circuit.png

Zuid-Afrika, ????

Kyalami Circuit - NNB (SBK 2010, 1:38.658)

In de basis zijn dit dezelfde motoren als waarmee wij zelf deelnemen.

track__ARAGO_svgversion=2017-12-13.png

Spanje, 2013, 2018

Motorland Aragon - 2:04.49

track__DONIN_svgversion=2017-12-13.png

Engeland, ????

Donington Park - NNB

track__MISAN_svgversion=2017-12-13.png

San Marino, 2016

Misano - not recorded

track__VILLI_svgversion=2017-12-13.png

Argentinië, ????

Villicum Circuit - NNB

istanbul park.png

Turkije, 2019

Istanbul Park - 2:19.098

Frankrijk, 2018

Dijon - 1:23.8

Tenzij anders vermeld, zijn alle tijden de persoonlijke records op de bovengenoemde banen. De bedoeling is dus om niet meer dan 10-20% toe te geven op de snelste raceronde van de wereldtop, waarbij ik me uiteraard realiseer dat deze coureurs ook op het beste materiaal ter wereld rijden. Zit ik er meer dan 20 procent vanaf, dan zal ik nog even moeten oefenen. Zit ik er slechts 10 seconden vanaf dan is de kans groot dat de baan tot één van mijn favoriete circuits behoort.

Jaartal: In dat jaar heb ik de betreffende baan mogen 'afvinken' van de bucketlist

not recorded: wel gereden, maar zonder dat rondetijden werden geklokt met datalogger/transponder
NNB: Deze baan moet nog afgevinkt worden.

Aan deze pagina wordt nog gewerkt. De informatie is nog niet helemaal actueel en er zitten nog wat onregelmatigheden in. Onze excuses voor het ongemak. We wilden de informatie toch alvast delen.

Voetnoot: En dan nog…mooie plaatjes en verhalen, lekker onoverzichtelijk verdeeld over de website, maar waar heb ik nu nog niet gereden, waar al wel en wat was mijn snelste ronde dan? En wat deed de MotoGP of het WK Superbike dan daar? En hoeveel % langzamer was dat dan? Dat vind ik nou leuke info en schetst ook een beetje een referentie-kader. Dus even voor het overzicht.