Bucketlist
De "bucketlist". Racen is mijn passie. Het zien van races van bijvoorbeeld het WK Superbike en de MotoGP heeft dit gevoel aangewakkerd en sinds ik eenmaal zelf heb mogen ervaren hoe het is om met tientallen motoren tegelijk de eerste bocht in te duiken, weet ik het zeker: dit is de gaafste sport die er bestaat! Als ik zelf eenmaal op een bepaald circuit heb gereden of aan een race heb deelgenomen, kijk ik met nog meer plezier naar de races die daar op het hoogste niveau worden gereden.
En zo ontstond het idee van de Bucketlist. De leden van het You Like endurance team hebben zich als doel gesteld om alle banen waar het WK/MotoGP rijdt, zelf ook tenminste eenmaal van start tot finish te hebben rondgereden. Wanneer ik in mijn snelste ronde ongeveer 12,5% langzamer ben de wereldtop ben ik helemaal in mijn element en worden de meeste psychologische grenzen doorbroken. Dit bereken ik om een doel te hebben (PG), maar uiteraard blijf ik dromen of 10% langzamer niet ook mogelijk is. PG staat dus zowel voor psychologische grens als personal goal.
Zie hieronder een paar voorbeelden van de avonturen op buitenlandse banen, maar vraag bij interesse gerust verder, want we kunnen er avonden mee volpraten. Hoe exotischer de baan, hoe lastiger om de motor daar te krijgen of om iemand zo gek te vinden zijn apparaat uit te lenen. De behaalde rondetijden zijn in sommige gevallen dan ook afhankelijk geweest van de afspraken in het geval van schade ;-)
Phillip Island circuit
Mijn meest recente vinkje op de bucketlist gecombineerd met een fantastische roadtrip in het land down under. Je bent bijna een etmaal onderweg, maar dan heb je ook wat. In Australië reed ik op een gehuurde BMW S1000RR.
losail Int. circuit
Hier is de horizonverbreding pas echt begonnen. In 2006 waren we we op uitnodiging van Yamaha in Qatar om de nieuwe R6 te testen. Los van de afgeschreven R6 wist ik het zeker, dit is het mooiste dat er is. Zo'n highsider kan gebeuren.
Wereldkampioenschap Superbike: World SBK vs. NK Supercup 1000
RACEway laguna seca
Dit ben ik, maar omdat ik liever beleef dan vastleg, is hier weinig beeldmateriaal van. En dat terwijl ik toch 3x deze baan heb bezocht van 2006 tot 2010. Deze corkscrew in California, USA, is minder spannend dan hij eruit ziet, maar wel gaaf.
circuit of the americas
Op een Ducati Panigale van een kennis van een vriend over die baan waar je amper hoeft te remmen zo stijl gaat het omhoog aan het einde van het rechte stuk bij start-finish. Fijnst schakelende motor waar ik ooit mee heb gereden.
De snelste klasse ter wereld gebaseerd op productiemotoren.
circuit de catalunya
Op dit circuit bij Barcelona was ik op mijn snelst. Met 1:54.7 was ik maar 10 seconden langzamer dan het MotoGP middenveld en op de kopman gaf ik minder dan 12% toe. Deze foto van Stefan Bradl uit 2014 geeft echter wel het verschil weer.
sepang int. circuit
Op een geleende Yamaha R1 van een man uit Sri Lanka. Hij had zelf een nieuwe Ducati Superleggera gekocht, maar had deze 'Big Bang' R1 nog staan. Hij kwam wel elke sessie even kijken of hij nog heel was. Enorm brede en grote baan.
In de basis zijn dit dezelfde motoren als waarmee wij zelf deelnemen.
Tenzij anders vermeld, zijn alle tijden de persoonlijke records op de bovengenoemde banen. De bedoeling is dus om niet meer dan 10-20% toe te geven op de snelste raceronde van de wereldtop, waarbij ik me uiteraard realiseer dat deze coureurs ook op het beste materiaal ter wereld rijden. Zit ik er meer dan 20 procent vanaf, dan zal ik nog even moeten oefenen. Zit ik er slechts 10 seconden vanaf dan is de kans groot dat de baan tot één van mijn favoriete circuits behoort.
Jaartal: In dat jaar heb ik de betreffende baan mogen 'afvinken' van de bucketlist
not recorded: wel gereden, maar zonder dat rondetijden werden geklokt met datalogger/transponder
NNB: Deze baan moet nog afgevinkt worden.
Aan deze pagina wordt nog gewerkt. De informatie is nog niet helemaal actueel en er zitten nog wat onregelmatigheden in. Onze excuses voor het ongemak. We wilden de informatie toch alvast delen.
Voetnoot: En dan nog…mooie plaatjes en verhalen, lekker onoverzichtelijk verdeeld over de website, maar waar heb ik nu nog niet gereden, waar al wel en wat was mijn snelste ronde dan? En wat deed de MotoGP of het WK Superbike dan daar? En hoeveel % langzamer was dat dan? Dat vind ik nou leuke info en schetst ook een beetje een referentie-kader. Dus even voor het overzicht.